Aktualności

Kierowcy ze Wschodu muszą mieć polską kwalifikację

          W ostatnim czasie panuje całkowicie mylne przekonanie, że jedynie Świadectwo Kierowcy wydawane przez GITD w Warszawie jest potwierdzeniem kwalifikacji zawodowej kierowcy będącego obywatelem krajów trzecich (Ukraina, Rosja, Białoruś, Armenia itd). 

          Przypominamy, że zatrudniając kierowcę zza wschodniej granicy należy spełnić określone warunki, aby taki pracownik mógł w ogóle wykonywać transport na rzecz pracodawcy. Uzyskane kwalifikacje zawodowe na Ukrainie, Białorusi czy w Rosji nie są uznawane przez polskie oraz unijne władze. Zgodnie z art. 39a ustawy o transporcie drogowym (rozwinięcie przepisu na dole newsa), kierowcę należy skierować na odbycie stosownej kwalifikacji oraz przejścia badań lekarskich i psychologicznych.

          Dodatkowo na podstawie art. 32 f ust. 1 ustawy o transporcie drogowym: Główny Inspektor Transportu Drogowego może w każdym czasie wezwać przedsiębiorcę posiadającego świadectwo kierowcy do przedstawienia dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań, o których mowa w art. 32b ust. 5".  Inspekcja posiadając narzędzia do skontrolowania stanu faktycznego, nakłada kary w wysokości 1000 złotych na zarządzającego transportem (na podst. zał. nr 2 ustawy o transporcie drogowym lp. 3.1., 3.2., 3.3.) oraz cofnięcie świadectwa kierowcy i zawieszenie wydawania nowych świadectw na okres jednego roku,
          

 

Art. 39a ustawy z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym, który mówi:
Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta:
1) Ukończyła:
  • 18 lat – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii: – C lub C+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną, – C1 lub C1+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,
  • 21 lat – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii: – C lub C+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną, – D lub D+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną, – D1 lub D1+E, o ile przewóz wykonywany jest na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km i o ile kierowca uzyskał odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,
  • 23 lata – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii D lub D+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną;
2) posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym, określone w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, z zastrzeżeniem ust. 1a;
3) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
4) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
5) uzyskała kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyśpieszoną, zwane dalej „kwalifikacją”;
6) ukończyła szkolenie okresowe
 
 

<< Wróć do poprzedniej strony

OSTATNIE AKTUALNOŚCI

Dane firmy

TACHO Wicher i Piputa s.c.
ul. Miechowska 56
32-340 Wolbrom

NIP: 637-19-98-970
REGON: 356700173

Biuro/fax:
32 646 59 19
kontakt z nami


COPYRIGHT 2017 TACHO