Aktualności

Nowe rozporządzenie, korzystne zmiany dla przewoźników

Nowe rozporządzenie, korzystne zmiany dla przewoźników.

Od 2 marca do życia wchodzi nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014.

Dokument wprowadza kilka istotnych zmian, które powinny ułatwić funkcjonowanie firmom transportowym.

 

Nowe wyłączenia, nowy zasięg.

Parlament Europejski postanowił wprowadzić elastyczność. Pojazdy o dmc nieprzekraczającym dmc 7,5t  używane do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń do użytku kierowcy w trakcie pracy, które to pojazdy używane są wyłącznie w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem że prowadzenie takich pojazdów nie stanowi głównego zajęcia kierowcy są zwolnione ze stosowania tego rozporządzenia.

 

Bez obowiązku wystawiania zaświadczeń o nieprowadzeniu pojazdu

Istotnym ułatwieniem jest z pewnością zniesienie obowiązku zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu. Przepisy właściwie nie uległy zmianom, jednakże wprowadzono kosmetyczną zmianę, która ma istotny wpływ na ograniczenie biurokracji w firmie.

Kierowca, który oddalił się od pojazdu i nie jest w stanie używać tachografu zainstalowanego w pojeździe, w przypadku tachografu analogowego, wprowadza ręcznie na wykresówce pozostałe aktywności niezarejestrowane przez tachograf.

W przypadku cyfrowego odpowiednika, brakujące aktywności kierowca wprowadza na kartę kierowcy za pomocą wpisu manulanego.

Jeśli jeden z powyższych warunków jest spełniony, państwa członkowskie nie nakładają na kierowców obowiązaku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu.

 

Inteligentne tachografy

Inne przepisy nowego rozporządzenia zaczną obowiązywać dopiero po 2 marca 2016 r. Jednakże już teraz warto o nich wiedzieć. Rozporządzenie zakłada wprowadzenie tzw. inteligentnych tachografów, które będą połączone z globalnym systemem nawigacji satelitarnej (GNSS). Połączenie tych dwóch systemów, czyli rejestracji przez tachograf i pozycjonowania za pomocą systemu nawigacji satelitarnej, ma doprowadzić do sprawnej lokalizacji samochodów i szybkiej kontroli z zakresu przestrzegania przepisów WE561 oraz ustawy o czasie pracy kierowców.

W rozporządzeniu założono, że powstanie jeden obowiązkowy system, w którym tachograf będzie zapisywał czynności kierowcy oraz przebieg pojazdu, natomiast system GNSS będzie miał za zadanie to potwierdzić. W ten sposób manipulacja przy tachografach będzie trudniejsza, ponieważ oprócz sygnału, który jest rejestrowany bezpośrednio z impulsatora skrzyni biegów, dodatkowo będzie sygnał z satelity.

 

Aktualizacja położenia pojazdu określana będzie:

  •     w punkcie początkowym dziennego okresu pracy,
  •     co trzy godziny skumulowanego czasu prowadzenia pojazdu oraz
  •     w punkcie końcowym dziennego okresu pracy.

 

 

Tomasz Wicher

Specjalista ds. transportu drogowego i logistyki

 

 

Na podstawie:

  1. Art. 11 UE165/2014 z dnia 4 lutego 2014

  2. Art. 34, pkt. 3 UE165/2014 z dnia 4 lutego 2014

 

 

<< Wróć do poprzedniej strony

OSTATNIE AKTUALNOŚCI

Dane firmy

TACHO Wicher i Piputa s.c.
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 57a/107
32-340 Wolbrom

NIP: 637-19-98-970
REGON: 356700173

Biuro/fax:
32 646 59 19
kontakt z nami


COPYRIGHT 2017 TACHO